6 oktober 2011

An End is Never The End

Som sagt; låg aktivitetsperiod, men den senaste veckan har jag både hunnit läsa igenom några album, se Thor och uppdatera mig litegrann med geek-news, och det är precis vad jag börjar inlägget med:
The Boys, en av mina absoluta favoritserier, av en av mina absoluta favorit serieförfattare; Garth Ennis, ska läggas ner. Läggas ner låter lite hårt kanske, avslutas då, men jag känner mig i alla fall inte speciellt sorgsen över detta beslut. Det var tid för det, dessutom blir jag ganska mätt på serier som håller på förevigt. Ennis kommer säkert börja skriva på något annat inom en snar framtid, minst lika fantastiskt och våldsamt! Intervju med Garth Ennis om detta finns att läsas HÄR!
Jag har äntligen kunnat ta mig tiden och läsa igenom Punisher #2, Generation Hope #10 (nämnda i tidigare inlägg), Batman: Year One och Aliens: Salvation. Det var skönt att jag sparat lite på den här högen med blaskor, precis vad jag behövde efter att jag skrivit klart min analys!
Jag gillade storyn i både Generation Hope och Punisher och kan definitivt tänka mig att läsa mer av dem. Generation Hope påminde mig varför jag var så fullkomligt förälskad i X-men när jag var yngre; samhällskritik, frågeställningar och vad som är rätt och fel. Hope (seriens namne) är Scott Summers dotter, fast just det här numret fokuserar på Oya, som jobbar med att förstå sig själv som mutant och varför vanliga människor är så rädda för just mutanter. Väldigt fint. Illustrationerna var snygga. Det kan man dock inte riktigt säga om Punisher… det var inte fult, men jisses, vilket slarv! Vissa sidor saknade rätt upplösning och blev väldigt oskarpa och ur vissa ritade vinklar blev karaktärerna nästan lite nickelodeon-liknande. Om ni förstår referensen. Det var väldigt, väldigt synd, för jag tyckte storyn var skithäftig, härlig crime-saga.
Efter detta så tog jag upp Aliens: Salvation som var en fröjd för ögat (Mike Mignola, ni vet, min favorittecknare)! Den var välskriven och ungefär lika spännande som filmerna, skulle jag vilja påstå. Med en släng av religiös fanatiker, och sånt är ju aldrig fel! Önskar bara att jag hade haft Aliens: Sacrifice att följa upp med, som verkar minst lika bra, om inte ännu bättre (vanligtvis så säljs dessa två tillsammans idag, men jag köpte min begagnat, back in the days, när det var två skiljda serier).
Batman: Year One behöver nog inte sägas så mycket om, eftersom det är allmänt känt att det är en av de bästa Batman-serierna genom tiderna, en klassiker, snyggt illustrerat osvosvosv. Oändligt mycket beröm, vilket den förtjänar. Jag njöt minst lika mycket av David Mazzucchelli’s afterword som själva serien.
Till sist; Thor-filmen. Jag tänker inte säga något om den, för det vore orättvist mot alla som faktiskt gillar honom! Jag kan dock glädja er med att Tobias har utmanat mig (eller sig själv, snarare?) och ska göra sitt allra bästa för att få mig att uppskatta denna alldeles absurda, töntiga och nonsens-superhjälte (mina ord, jag står för detta). Jag ser framemot det, för finns det något med Thor som kan få mig att uppskatta honom så föredrar jag ju faktiskt det framför alla gånger han mest går mig på nerverna… Bring it!

Ps. En liten trevlig folklore webcomic - Outfoxed. Tills vidare, *insert vulcan salute*!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar