12 oktober 2011

Gossip is another word for News!



Holy Terror. Smaka på den titeln. Frank Millers senaste släpp (28 September) har fått sanslöst mycket uppmärksamhet, från det att projektet från början var menad som en Batman-serie (Ursprungsnamnet ”Holy Terror, Batman!” rodde hem massa kritik runt 2006), men serien bytte förlag och superhjälte (till DC’s stora lättnad misstänker jag) och huvudkaraktären heter nu ”The Fixer”, som tydligen inte står så långt ifrån Batman som man kanske kunde önska… Ploten är rätt enkel, superhjälte vs. Al-Qaida och slumpen att den släpps tio år efter 9/11 är väl egentligen ingen slump...
Om du googlar Holy Terror så får du upp, inte bara massa amerikanska sidor, utan ett flertal svenska bloggare som både upprörs och hyllar. Efter en stunds efterforskning känner jag mig helt matt i kroppen. Den här serien får alldeles för mycket uppmärksamhet än vad den är värd, detta endast för att det är en av serievärldens husgudar som står som skapare…
Så som många konstaterat - Frank Miller verkar ha tappat stinget (?!). Jag är betydligt mer intresserad av själva illustrationerna än storyn, som känns ganska intetsägande och tråkig. Jag bryr mig inte alls om hur blodig eller "one line-ig" den är; en superkaraktär som lika gärna kunde ha varit Batman, en juveltjuv som lika gärna kunde varit Catwoman och en moraliserande fight mot de onda, islamiska terroristerna låter ungefär lika spännande som en kinesisk piratkopia på valfri action/thrillerfilm från Hollywood om kriget i Mellanöstern. Gäsp!
Nu över till något mycket mer spännande och förväntansfullt – New York Comic Con öppnas imorgon och håller på under hela helgen. Jag behöver plugga och skriva på en analys, speciellt för att nästa vecka fylls med praktik och andra aktiviteter för min del, men jag kommer nog hitta tid att smyga runt på NYCC’s hemsida lite då och då och kolla uppdateringar. Jag hoppas på att kunna få se lite paneldiskussioner och intervjuer uppe på youtube och kanske lyssna lite på Jay & Silent Bob Get Old Podcast. Vi får se, vi får se.

Och ja, just ja! Den OFFICIELLA Avengers trailern har släppts (ni som har följt bloggen hann kanske se den inofficiella sneakpeak-trailern från San Diego Comic Con tidigare i år)! Ett flertal tidigare Marvel-filmer från 2000/10-talet har lett fram till denna film, spännande minst sagt! Frågan är om filmen verkligen klarar bära upp de höga krav som ställs på den… Jag uppriktigt sagt hoppas det, av hela mitt hjärta.


OVER&OUT (Säg gärna emot mig om ni inte håller med)!

1 kommentar: