19 november 2011

Upphetsad!

Och nästa nörd trillar in! Morgan heter jag och jag vet inte om just "nörd" är rätt ord för att beskriva mig egentligen; "upphetsad" skulle nog stämma bättre. Jag blir upphetsad för jämnan! Upphetsad av nya fräcka sci-fi/fantasy-trailers, dansande Stormtroopers, att lukta på nya grafiska noveller, sitta med X box 360- kontrollen i näven och lira skiten ur ett nytt häftigt spel, men framförallt blir jag upphetsad av superhjältar.
Vad är det som är så upphetsande med superhjältar då?
För mig är superhjältar en symbol för någonting som vi alla bär inom oss - en inre styrka som kan manifestera sig genom mer ytliga attribut. Jag tror att många konstnärer och kreativa människor har känt "kraften" i självaste skapelseprocessen eller när man överlag känner att man överväldigas av någonting inom sig; instängt bakom lager av kött och ben, som vill ut.
Om man skulle förklara känslan med en bild, vilken bild skulle då göra sig mest förstådd? Varför inte en bild av Hulken - ett stort grönt monster som yttrar sig vid ilska, eller kanske Spindelmannen, som för mig är en direkt manifestation av sexuell frustration (han sprutar från handlederna, klättrar på väggarna, överkänslig etc)? Bara själva grejen med att på något vis kunna förverkliga känslan av att sväva över marken, skjuta laser från ögonen, bryta itu berg med sina bara händer! Allt det där tillfredställs när jag flyr in i denna fantasins värld. Det är en upphetsning som jag tillåter mig själv att ha.
Så vad gör jag när jag råkar se en ny trailer för nästa Batman- film, när någon dyker upp på en maskerad rustad med en hemmabyggd Iron Man-dräkt, eller när någon ger mig ett lösnummer av Spindelmannen i födelsedagspresent? Jo, hela min existens ersätts av ett enormt mentalt stånd och ett dreglande leende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar