12 september 2011

Western Romance never Dies!

Jag for hem till magiska Bergslagen i helgen där det vankades marknad, och när det vankas marknad i en liten landsbygd mitt ute i skogen så blir det fest! Jag är dock alldeles för lillgammal för att vilja delta i supandet och åka karuseller tills man spyr bakom en pizzeria, så jag plockade svamp och drack kaffe... Och läste Jonah Hex: Six Gun War, som jag hade hittat för en hundring i ett serie-stånd utan några besökare, förutom några små dagisbarn som sprang fram och kladdade på de färgglada omslagen till min förskräckelse...
Jonah Hex är den mest bittra och cyniska anti-hjälten jag vet. Han är inte den mest brutala, mest catchphrase:iga eller mest biffade anti-hjälten, men han får din bortglömda gammelmorfar på ålderdomshemmet att blekna jämförelsevis med sitt förakt. Detta gör honom visserligen jättehäftig!
Det närmaste i anti-hjälte-väg jag kan komma att jämföra Hex med är John Constantine, men Constantine är melankoliskt bitter med sina helvetesdemoner och kopiösa mängder cigaretter, medans Hex är arg. Han hatar allt.
Jonah Hex blir lurad och levande begravd av Quentin Turnbull, som bestämt tror att Hex har mördat hans son. Till sin hjälp har Turnbull bandidos-ledaren El Papayago och hans gäng och andra inhyrda lönnmördare. Hex blir uppgrävd av några gravplundrare och får allt eftersom med sig både ökenanden av hämnd; El Diablo/Lazarus Lane, Tallulah Black, Bat Lash och ett gäng indianer på sin hämndexpedition. Det är en klassisk western med en ganska lågmäld dialog och principfast hjältekaraktär – de oskyldiga ska skyddas, de skyldiga ska dömas!
Jag är väldigt glad att jag hittade ett helt album med Jonah Hex, då det är en serie som tydligen mest ges ut i korta stories i lösnummer. Jag vill absolut vill läsa mer, speciellt om Tallulah Black. Det finns för få kvinnor som henne i serievärlden. She put the bad in badass!
Albumet är skrivet av Justin Gray och Jimmy Palmiotti och ritat av Cristiano Cucina. Det var inget fel på illustrationerna; det är kantigt och lite grötigt, och det passar serien perfekt, men ibland blev skillnaden mellan Bat Lash (som är känd för sitt fördelaktiga yttre) och Jonah Hex (som är känd för sitt avskräckande yttre) ytterst hårfin...

En annan serie jag vill uppmärksamma är en ”ny” klassiker som jag tycker glöms bort emellanåt. Här i Sverige har den publicerats i Agent X9 och den har vunnit både Eisner och Harvey Awards ett flertal gånger... Jag menar såklart 100 Bullets av Brian Azzarello och Eduardo Risso! Risso tecknar lite i stil med Mike Mignola; starka kontur-skuggningar och sparsamt med färg. En stil som går rakt in i mitt hjärta! Handlingen går ut på vad som skulle hända om en människa får chansen att komma undan med hämnd. Agent Graves ger människor, som blivit offer på ett eller annat sätt, en handrevolver med o-spårbara kulor. Vad de gör med denna är upp till de själva. Det är en så himla smart serie, men den verkar inte riktigt ha tagit oss svenska läsare med storm... vilket är lite synd. Kolla gärna upp den!

Sedan vill jag avsluta med att nu i veckan firade Star Trek 45 år, och Comic Book Resources gjorde en lite rolig lista som är värd att läsa HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar