20 december 2011

Kära Tomten,


Det här blir ett jätteblandat inlägg, för jag har ingenting riktigt att skriva om, men ändå så mycket att berätta! För det första, ni har (förhoppningsvis) säkert märkt att det har tillkommit ett nytt gäng på GeeksUnify som bidrar med poddar åt oss! Jag fick ett mail för några veckor sedan som gjorde mig jätteglad, där Geeks for Freaks frågade om vi var sugna på något sorts samarbete, och efter att ha lyssnat igenom andra avsnittet om bl.a. Warren Ellis så kändes det alldeles självklart! Förutom allt det uppenbara och härliga nörderiet så blev jag ypperligt förtjust över de värmländska dialekterna! Det finns inget som är så gemytligt som värmlänningar! Jag är visserligen lite partisk eftersom jag är uppvuxen i närheten av Värmland, och numera bosatt i Karlskoga (som egentligen inte riktigt är en värmländsk stad, men ändå). I alla fall, Geeks for Freaks är ett varmt välkommet inslag här på sidan!

Över till något helt annat; Snart vankas det julafton, och idag har jag pulsat mig igenom snö och halka för att införskaffat mig en flaska starkvinsglögg och gjort en alldeles egen pepparkaksdeg! För att sätta pricken över i:et på det hela så tänker jag gå igenom en kort önskelista av saker som tilltalar mitt nördsinne.
1. Clive Barker Omnibus. Vår älskade splatterpunk-mästare har fått ännu mer av sin litteratur omgjord till seriealbum! Tecknare är Gabriel Rodriguez som har illustrerat Joe Hills (Stephen Kings son) Locke & Key-serie och Gabriel Hernandez Walta, som är ett relativt nytt namn inom serievärlden, men är på uppgång. Han har tidigare jobbat för bl.a. Marvel och nu IDW Publishing.
2. Hellblazer prenumeration. Ja, den finns ju att prenumerera på i Sverige? Varför gör jag inte det? Det är ju bara löjligt.
3. Harry Potter Limited Edition box (1-7b). Jag har inte köpt en enda film sedan filmerna började släppas, i väntan på den här dagen; dagen då jag skulle kunna spendera en större summa på en special-DVD-box med ALLA filmerna och förhoppningsvis lite obskyrt extra-material. Porr.
4. Alan Moore’s Neonomicon. Ett hardcover-album med H.P. Lovecraft-referenser; Moores samlade verk från 2010, m.m. Ritualmord och konspirationsteorier, och vem fan är jag att tacka nej till det?!
5. Wet Moon. Jag har inte läst, jag vill läsa och jag älskar den redan! Småtjocka gothbrudar i en låtsas-stad med tillhörande träsk, gömt någonstans i Amerikas södra stater… Igenkänningsfaktorn är enorm! Åtminstone för en brud som är uppvuxen i Bergslagens skogar, lyssnar på country och lutar mer åt det morbida hållet än något annat…

Nu är jag dock rätt säker på att det här är inget jag kommer få i julklapp (men jag hoppas ändå), och kommer säkert själv få spendera min mini-inkomst 2012 på det. Min kära mor har/vill inte riktigt greppa min litteraturperversion (gäller även musik och film) och uppmuntrar mig alltid till att köpa kläder, stekpannor och rejäla skor istället. Det är inte för att hon tycker att jag borde vara mer feminin eller vill passa in mig i en könsroll (om vi nu ska ta den diskussionen), utan det är snarare en inställning till att försöka mildra mina nörd-tendenser och ge mig andra intressen, och sådana föräldrar tror jag säkert att de flesta nördar har.
Det är min nästa nostalgi-tripp i mitt ”tyck synd om mig”-träsk som jag diskuterade i mitt förra inlägg; både jag och min syster är serie-nördar. Jag läste jänkarserier i fantasy-stil och/eller om semi-antihjältar, min syster gömde sig under tusentals manga-pockets (fast nu läser hon mest gammal Marvel/DC; Squirrel Girl, Misty Knight och Wonder Woman) och vår lilla mamma tjatade och vred sig av oro, varför ville hennes flickor inte köpa smink och kläder? Hon höll in vår månadspeng för att hon visste att vi bara skulle spendera det hela på DVD:er och böcker, och frågade oss ofta varför vi inte var som ”andra flickor”. Gud så miserabelt det låter, men numera uppskattar hon vårt kulturslukande, det var hon tvungen till när jag och min syster började vinna varje gång vi spelade frågespel. Underskatta aldrig vetskapen som kommer med seriealbum.

Jag tänker avsluta här, för inlägget blev mycket längre än jag trodde, och jag skulle ändå kunna skriva mer... Om den tecknade Napoleon Dynamite-serien, min fangirl-crush på Kat Dennings och varför My Little Pony skrämmer mig.

En väldigt God Jul, kära läsare, från oss alla till er alla!

Ps. Under tiden jag skrev detta svepte jag två folköl, om det förklarar/ursäktar mig något. Jag känner mig så professionell... Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar