16 januari 2012

Nymodigheter & Annan Kuriosa

Jag gör ett nytt försök (tredje gången gillt!). Jag har försökt skriva flera olika texter till bloggen, om helt olika saker, men så kommer jag av mig. Min fokus ligger på noll, så nu kör jag bara. Ni får ursäkta allt förekommande slarv och halvdana förklaringar.
Låt oss börja med att jag uppgraderat mig till en sådan där häftig androidtelefon (insert förklaring om tekniskt efterblivenhet), så det första jag spanade in av all mängd appar och skit som jag inte har en aning om varför jag skulle behöva, var serieförlagens appar. DC, Marvel och Dark Horse.
I sammanband med att ”The New DC 52” marknadsfördes och släpptes i September 2011 så började DC släppa alla sina titlar digitalt samtidigt som de senaste numrena når den fysiska butiken. Marvel hakade på idéen och ska ha detta fullt utvecklat till Mars i år. Alltså, så har jag de senaste veckorna legat och läst väldigt många av de gratis titlar som finns tillgängliga, på min mobil. DC’s app fungerar bäst och har störst utbud, ingen som helst besvikelse för min del (men jag hade ju i princip inga förväntningar, se insert tekniskt efterblivenhet)! Marvel fungerar också alldeles utmärkt, men utbudet finns inte riktigt där ännu, men det är ju som sagt på väg! Dark Horse (nu föreställer ni er hur jag smackar ogillande med tungan och skakar besviket på huvudet), ack ack, Dark Horse är inte ens i närheten av de två föregående, dock så står det tydligt när man laddar ner appen att de vet om det, att deras app bara är en slags beta-version och lite ”rough around the edges”. Jag har använt den sparsamt, som i: läst 1½ sida av Hellboy och sedan gett upp… Men jag uppmuntrar alla som är uppdaterade med spexiga telefoner att spana in DC’s och Marvels appar! Och om man är snål (”ekonomisk”), vilket jag är, så finns det riktigt schyssta serier att läsa gratis (t.ex. Batman Black and White).
Jag började det här året med att ligga sjuk och läsa Top 10 av Alan Moore, vilket känns som en rätt schysst ribba att lägga för resten av året. De som känner mig vet att jag inte är speciellt förtjust i Watchmen, vilket jag har fått en hel del skit för, surprise! Detta betyder dock inte (vilket vissa inte verkar förstå) att jag inte gillar Alan Moore… Det är ju Alan Moore ändå?! Jag tycker bara inte att Watchmen är hans bästa serie och att den är något överskattad, det är allt!
I alla fall, för att vara lite kortfattad och trist; Top 10 är som en version av Watchmen i framtiden - det är cyberpunk och råare, men de grundläggande likheterna kvarstår: En o-övervinnerlig blå snubbe och ett gäng superhjältar som jobbar för rättvisa, men vissa är av något tvivelaktig moral. Jag älskar det, mycket roligare läsning än Watchmen!
Jag har även hunnit tagit mig igenom det mesta med American Vampire (följ länken för en fet promo-video), som vann Eisner Awards 2011 för bästa nya serie, och det är sannerligen en riktigt fängslande serie! Skriven av Scott Snyder (och vissa tidigare delar även skrivet av Stephen King) och illustrerad av Rafael Albuquerque. Illustrationerna påminner lite om Gabriel Rodriguez, fast med en mycket råare och mer oslipad känsla. Albuquerque använder sig av akvarell (eller är det en sorts flytande tusch?) på ett sätt som fick mig att flera gånger haja till när jag läste American Vampire och den misslyckade, kedjerökande konstnären inom mig kurrade gott.
Jag avslutar inlägget med den officiella trailern till The Dark Knight Rises, som tycks ha blivit 2012's mest hypade film, tillsammans med två stycken parodier på trailern. Som alla nu borde veta, så är Banes talförmåga ett väldigt hett ämne, och bl.a. Conan har gjort parodi på detta. Jag vet inte vad jag tycker ännu, och kommer nog inte bestämma mig heller förrens jag väl får se filmen... Oh well, cheerio lads!


Ps. Just det ja, Vertigo ska släppa en serie på vår svenska export "The Girl with the Dragon Tattoo" av Stieg Larsson, och eftersom det är en del av Sveriges kultur att bli lite mallig så fort vårt land nämns i någon amerikansk media så tycker jag att vi alla sträcker lite på ryggen nu. Fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar